Algemeen
Om het huidige Europese systeem van btw verder te verbeteren, is per 1 juli 2021 het Mini One Stop Shop System (MOSS regeling) onder andere uitgebreid voor afstandsverkopen aan particulieren in de Europese uni.
Vanaf dat moment kunnen naast e-commerce dienstverleners (zoals bijvoorbeeld webshops), ook bedrijven die afstandsverkopen doen een beroep doen op het One Stop Shop System (OSS regeling).
Tot 1 juli 2021: de MOSS regeling
Voor leveranciers van digitale-commerce diensten in de Europese Unie is er al langer de MOSS regeling. Door deze vereenvoudigde btw-registratie hoeven ondernemers zich niet in elk EU-land afzonderlijk te registreren voor de BTW. Het is namelijk zo dat wanneer een e-commerce ondernemer zijn diensten verricht aan een particulier (of iemand die geen btw-identificatienummer heeft), dat deze dienst belast is in het land waar die afnemer woont en zich moet registreren voor de btw en in dat land btw-aangifte moet doen.
Door een MOSS aangifte wordt dat voorkomen. De ondernemer vraagt een inlogcode aan bij de Nederlandse Belastingdienst voor MOSS en dan kan hij btw-aangifte doen via de website van de Nederlandse Belastingdienst.
Hij betaalt de buitenlandse btw aan de Nederlandse Belastingdienst en zij regelen de betaling aan alle andere EU-landen.
Vanaf 1 juli 2021: de OSS regeling
De MOSS regeling werkt goed voor e-commerce diensten.
Daarom wordt hij vanaf 1 juli 2021 uitgebreid voor afstandsverkopen en voor overige diensten aan particulieren en komt er een nieuwe naam: One Stop Shop System (OSS).
Dit geldt dan voor alle EU-lidstaten. Voor de volledigheid melden we dat het Verenigd Koninkrijk hier niet aan mee doet.
Er geldt een drempelbedrag van € 10.000 per jaar. Als grensoverschrijdende verkopen binnen de EU onder dit drempelbedrag blijven, mag de ondernemer Nederlandse btw rekenen en hoeft zich niet in andere EU-landen te registreren of daar btw af te dragen. Hierboven moet de ondernemer in het andere EU-land btw gaan betalen.
Om het ondernemers die wel boven het drempelbedrag uitkomen makkelijker te maken, is de OSS regeling in het leven geroepen. De onderneming blijft dan gewoon in Nederland geregistreerd en kan één enkele aangifte doen voor de btw die zij in de verschillende EU-landen verschuldigd zijn.
Omdat verschillende landen in de EU andere btw-tarieven hanteren, is het ook belangrijk om te inventariseren in welke landen de onderneming levert en wat de invloed zal zijn op de prijs voor consumenten in dat land.
Het voordeel van de OSS is dat er geen registratie in het buitenland nodig is.
Overigens is de OSS een keuze. Ondernemers mogen er altijd voor kiezen om zich wel te registreren in het buitenland.
Heeft de ondernemer bijvoorbeeld een webshop en maakt hij geen of nauwelijks kosten in het buitenland. Dan is de OSS zeker een goed idee. In de OSS aangifte kun je namelijk alleen maar btw betalen en niet terugvragen.
Maar heeft de ondernemer bijvoorbeeld voorraad in het buitenland en maakt hij kosten voor bijvoorbeeld een loods.
De btw op de huur van de loods kun je dan terugvragen in dat EU-land. Hiervoor dien je je wel te registreren in het buitenland.
Vanaf 1 april 2021 kunnen ondernemers zich aanmelden voor de OSS via Mijn Belastingdienst Zakelijk.
Om de aanvraag in te dienen heb je een DigiD nodig (voor eenmanszaken en zzp’ers) of eHerkenning niveau 3.
De module zal vanaf 1 juli 2021 beschikbaar zijn.
Verder dient men, in ieder land waar men al staat geregistreerd voor de btw, zich te deregistreren.
Omdat de computersystemen in Nederland nog niet op orde zijn zal de aangifte OSS vooralsnog handmatig moeten worden ingevuld via het portaal van de Belastingdienst.
BTW-meldingen voor tijdvakken vanaf 1 juli 2021 kunt u indienen via het éénloketsysteem van Mijn Belastingdienst Zakelijk.
Om in te loggen heb je een DigiD nodig (voor eenmanszaken en zzp’ers) of eHerkenning niveau 3.
De btw-meldingen worden tijdelijk handmatig verwerkt. Daarom kan de btw-melding niet worden ingediend via andere administratiesoftware.
Voor vragen is de Belastingdienst bereikbaar onder e-mailadres: Serviceteam.Moss@belastingdienst.nl
Gebruikte u de MOSS regeling. Dan hebben wij u vanaf 1 juli 2021 automatisch aangemeld voor de Unieregeling van het nieuwe éénloketsysteem en hierover een brief gestuurd.
Neemt u deel aan de Unieregeling. Dan moet u alle diensten en leveringen die onder de regeling vallen via de Unieregeling binnen het éénloketsysteem aangeven.
U mag bijvoorbeeld niet de digitale diensten aangeven met de Unieregeling en de afstandsverkopen binnen de EU in het land waar u levert.
Wilt u hierover meer informatie dan kunt u vrijblijvend contact met een van onze adviseurs opnemen.